יום ראשון, 25 בדצמבר 2016

פוסט השפעות אורח של עמרי ויטיס

 במהלך ימי הלחימה בקיץ 2014 ,עמרי לא ניגן כלל ולא כתב. עצמת הרגשות שהתפרצו מתוכו ומסביבו לא השאירה מקום להשראה או רצון לעסוק במוזיקה. הימים האלו התאפיינו בתחושות של פחד, כעס, עצב רב על הנופלים ובעיקר חוסר אונים. תחושות שהיו חדשות עבור ויטיס שחזר רק שנים ספורות קודם לכן משהות ארוכה בלונדון ולא ״זכה״ לחוות מקרוב את תקופת הפיגועים הקשים של אמצע שנות ה90 או מלחמת לבנון השניה, מבצע עופרת יצוקה ועמוד ענן.

אפשר לאמר שעמרי הוכה בהלם מעצמת החוויה.

לכן לאחר שנפסקה הלחימה, כשסופסוף לקח את הגיטרה וניגן כמה אקורדים, השיר פשוט התפרץ החוצה וכאילו
נכתב בעצמו. השיר מתאר את כל התחושות האלה מהזווית האישית של עמרי.

הסינגל Waterfall יוצא לרדיו בשתי גרסאות: גרסה חשמלית מתוך הפרוייקט בהפקתו של שלומי אלון וגרסה נוספת, אקוסטית, מתוך אלבום הבכורה של הצמד Strier & Vitis ,אלבום שהוקלט בקיץ 2016.
עמרי ויטיס הוא זמר יוצר, בן קיבוץ דליה שחזר לאחרונה לקיבוצו לאחר למעלה מ20 שנות נדודדים. את מרבית השנים האלו הוא בילה בלונדון שם הופיע והקליט עם הרכבים מקומיים.


אלבומיו של ויטיס זכו להשמעות ברדיו ולביקורות מעולות במדיה הבריטית.

מאז שובו לישראל, ויטיס זכה לשתף פעולה עם אומנים כמו אהוד בנאי, חמי רודנר, יוסי מזרחי, אלון עדר, עומר נצר, שלומי אלון וגיא מר מהדג נחש.

בארץ עמרי הקים את להקת הפעמונים שמבצעת את שיריו בסגנון פוסט גראנג׳ פסיכאדלי בניחוח מקומי.
הפעמונים השיקו ביולי האחרון את אלבום הבכורה שלהם - בסוף היום.

האלבום זכה להשמעות בתחנות הרדיו המובילות ולשבחים בבלוגים ובאתרים כמו עכבר העיר, ynet ועוד.
לקראת ההשקה, הפעמונים התארחו בתוכנית של קוטנר בגל״צ, אצל לאון פלדמן ברדיו קול הקמפוס, טל ארגמן
ב88FM ,מנשה סעד ברדיו ירושלים ועוד. במסגרת קמפיין ההשקה הפעמונים הופיעו בפסטיבל יערות מנשה, בבארבי בתל אביב עם איפה הילד, בירושלים, באר שבע, בחיפה ובקיבוצים שונים.

בהשקת האלבום, הפעמונים אירחו את אבי בללי מנקמת הטקטור בתיאטרון תמונע בתל אביב.

בנוסף לפעמונים, לפני כשנה חבר ויטיס לגיטריסט גיא סטריער, איתו הקים את צמד האינדי פולק האקוסטי -
Strier & Vitis .

הצמד כבר הספיק לשתף פעולה עם להקת האנג׳לסי - Angelcy The ,רועי דהן, דני גלבוע ומוזיקאים בולטים אחרים בסצינת הפולק המקומית.

בקיץ האחרון, גיא ועמרי הקליטו את אלבומם הראשון. השירים באלבום נכתבו על ידי עמרי בעיבוד משותף עם גיא.

לאחר סיום ההקלטות ויטיס וסטריער יצאו לסיבוב הופעות אינטנסיבי בגרמניה. 12 הופעות ב 8 ימים!!
הטור זכה להצלחה גדולה ובקיץ 2017 הצמד מתוכנן לשוב להופעות נוספות בפסטיבלים באירופה.
כאמור, לצד הלהקות השונות, ויטיס הקליט בשנה האחרונה פרוייקט סולו בהפקתו של שלומי אלון מהדג נחש.

הנה חלק מהמוזיקה שהשפיעה על יצירותיו של ויטיס:


1. Built To Spill - Perfect From Now On

אני זוכר בבירור איך התישבתי בקורסה בבית של חבר טוב שלי, הנחתי את האוזניות על האוזניים וצללתי אל תוך צליליו המתוקים של האלבום הקסום הזה. זה היה באמצע שנות ה90. הצלילה הזאת נמשכה למעלה משנה שבה כמעט לא יכולתי להאזין לשום דבר אחר. רק האלבום הזה בלופים יום אחרי יום.



     2. Screaming Trees - Dust

יש מצב שבלי ה Screaming Trees הייתי תקוע עם Built To Spill עד היום. הקול של הסולן Mark Langen נשמע לי מוזר בהתחלה אבל לאט לאט הוא הפך להיות הזמר האהוב עלי ביותר. אבא רוחני ומורה דרך שמלווה אותי עד היום. מהזמרים הבודדים שאני מכיר שמסוגלים לגרום למוזיקה לשנות מצב צבירה. הייתי בלא מעט הופעות שלו בארץ ובחו״ל ולמזלי יצא לי גם לפגוש אותו פנים אל פנים. 



3. Radio Head - The Bends

האלבום הראשון שפגע לי בבטן הרכה והצמיד אותי חזק אל הקיר כשעברתי לחיות בלונדון ב1996. Radio Head עדיין לא היו ממש מוכרים אז. קולו של הסולן Thom York ליטף וריסק אותי לרסיסים בו זמנית. לקח לי הרבה זמן להתאושש.



4. Arcade Fire - Reflector
אחת הלהקות היצירתיות והעצמתיות של העשור האחרון. 



5. CSNY - So Far

 Neil Young הוא כנראה ה Singer & Song Writer האהוב עלי ביותר. לאחרונה ממש התאהבתי בו מחדש. הוא ניגן כסולן ועם לא מעט להקות אבל Crosby Stills & Nash מוציאים ממנו את המיטב ומגיעים איתו לגבהים ואיכויות מסוג אחר.



6. Nirvana - Never Mind 

הפעם הראשונה והאחרונה שבה נפגשתי עם Kurt Cobain היתה בחדר חזרות בו ניגנתי עם הלהקה שלי April בלונדון. Kurt עבר ליד החדר ונעצר להקשיב. זה נתן לי תחושה ברורה שאני בכיוון הנכון מבחינה מוזיקלית. העובדה שכל זה קרה בחלום באחד הלילות הצבעוניים של שנות ה90, לא ממש הפריעה לממשות של התחושה הזאת. 



7. Rachmaninov - Piano Concerto No. 3
  
התחברתי למוזיקה קלאסית בגיל מאוחר יחסית אבל כשזה קרה היא נכנסה לי עמוק לתוך הנשמה והיו תקופות שלא יכולתי להקשיב לשום דבר אחר. העומק והעצב שרחמנינוב מבטא בלחנים שלו הופך אותו למלחין האהוב עלי ביותר.למרות שאנחנו חיים בעולמות מוזיקליים שונים מאוד, אני יכול לומר בזהירות ובלי להתיימר, שהוא השפיע במובן מסויים על הכתיבה שלי.



8. Bob Dylan - Desire

לצערי לא ניתן למצוא את האלבום הזה ביוטיוב אז בחרתי קישור לשיר שלו מאלבום אחר בביצוע בהופעה מלכותית עם הלהקה (The Band) וכוכבים גדולים אחרים מהתקופה.
על בוב דילן אין ממש צורך להרחיב את הדיבור. Desire הוא האלבום שלו שאני הכי אוהב (מבין אלו שאני מכיר (-: ).


9. Van Morrison - Astral Weeks
ספק אלבום ספק חלום.



10. The Beatles - Abbey Road 

לצערי לא ניתן למצוא את האלבום הזה ביוטיוב (כמו את שאר האלבומים משל הלהקה), אז בחרתי שיר שאני מאוד אוהב מאלבום אחר. Abbey Road הוא אחד האלבומים היחידים שמלווים אותי מילדותי ועד היום. הוא אולי התקליט הראשון שקניתי. למזלי יצא לי גם להקליט באולפן המפורסם הזה כשגרתי בלונדון ואפילו ראיתי את פול מקרטני אוכל שם ארוחת צהרים במזנון של האולפן. 


1.       

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...